Scheepjeskerk, Pastorie en Pastorietuin in goede handen!

11 januari 2022

De Stichting Scheepjeskerk gaat in samenwerking met de Stichting ‘Huisvesting Werkende Jongeren’ de vurig gewenste appartementen in de pastorie aan de Rijndijk realiseren en met de opbrengst daarvan het kerkgebouw en de tuin in stand houden. De PvdA is zeer verheugd dat eerdere plannen om de pastorietuin te bebouwen zijn herzien, en dat de Stichting Scheepjeskerk en het parochiebestuur tot een principebesluit zijn gekomen om het ensemble Scheepjeskerk, Pastorie en Pastorietuin als geheel te verkopen.

E.e.a. is lang in voorbereiding geweest. Op 14 december 2017 heeft de raad van Alphen aan den Rijn op voorspraak van de PvdA een motie aangenomen om het ensemble Scheepjeskerk, Pastorie en Pastorietuin te beschermen tegen opsplitsing.

Hieronder belangrijke delen van de PvdA-motie:

• – besloten/uitgesproken is dat het ensemble Scheepjeskerk, Pastorie en Tuin, gelegen aan de Rijndijk 108 te Hazerswoude-Rijndijk als één samenhangend geheel beschouwd dient te worden;
  • – daarom voorkomen moet worden dat een opsplitsing van het ensemble nu of in de toekomst kan plaatsvinden;
  • – dit enerzijds kan worden bereikt door vast te houden aan de in het geldende Bestemmingsplan ‘Van Rijksweg 11 tot Rijn’ aan de betreffende gronden gegeven bestemming ‘Maatschappelijk’ en ‘Tuin’;
  • – de verbondenheid van het ensemble kan worden versterkt door de beschrijving van het bestaande monument Rijndijk 108 uit te breiden en de voormalige kloostertuin toe te voegen aan de ensemblewaarde;

Tevens is in raadsvergadering van 14 december een amendement (= een gewijzigd raadsbesluit) van de PvdA aangenomen met de volgende toelichting:

Tijdens de raadscommissievergadering Ruimtelijk en Economisch Domein op 30 november 2017 is door alle aanwezige fracties unaniem uitgesproken dat de cultuurhistorische waarde van het ensemble van Scheepjeskerk, Pastorie en Tuin bij realisatie van de plannen van projectontwikkelaar Goudkuil- op onaanvaardbare wijze wordt aangetast. Zoals gezegd moet het ensemble als cultureel erfgoed als geheel behouden blijven. Scheepjeskerk, Pastorie en Pastorietuin horen onlosmakelijk en functioneel bij elkaar. Deze verbondenheid dient dan ook in stand te blijven. Het bebouwen van deze tuin, die op 28 januari 2016 door de raad zelfs als zodanig is bestemd, met woningen doet ernstig afbreuk aan het monumentale ensemble en is in strijd met de goede ruimtelijke ordening. Aan het behouden van het ensemble dient daarom doorslaggevende betekenis te worden toegekend in plaats van de realisatie van 3 appartementen in de voormalige Pastorie en de bouw van 7 grondgebonden (dure) woningen.

De PvdA- fractie feliciteert dan ook de vrienden van de Scheepjeskerk met het behaalde resultaat.
Eind goed, al goed. Een goed begin van het nieuwe jaar!