Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven

15 juni 2020

De gemeenteraad heeft besloten de procedure voor het wijzigen van het bestemmingsplan Alphen Stad te starten. Hierdoor kan een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties (Klompenmaker, Parkeerterrein Oudshoorn, Bospark GHL, Parkeerterrein ARC en Asfaltcentrale ’s Molenaarspad) in ontwikkeling worden genomen. Met het ontwikkelen van deze locaties wordt een extra impuls gegeven aan de woningbouwproductie met een variatie aan woningen in prijs, eigendom en woningtype. De raad heeft bij dit onderwerp ook de PvdA motie “Maak haast met de komst van Knarrenhoven” aangenomen. In de motie “Knarrenhof” wordt het college opgedragen om bij de voorbereiding van het bestemmingsplan met woningcorporaties en marktpartijen onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het bestemmen en laten realiseren van een Knarrenhof (seniorenhuisvesting) bv op locaties Bospark en Klompenmaker bij Noorderbrink. Het zijn ideale locaties, vindt de PvdA, dichtbij zorg- en winkelvoorzieningen, openbaar vervoer en wat die eerste locatie betreft dichtbij een prachtig wandelgebied. De PvdA is blij dat we weer een stap gemaakt hebben om te komen tot realisatie van Knarrenhoven. Al in de raad van 31 oktober 2019 is een PvdA-motie aangenomen om de belangstelling en behoefte onder Alphenaren te peilen naar de realisatie van een Knarrenhof in de gemeente Alphen aan den Rijn en bij gebleken behoefte de realisatie van een Knarrenhof op (een) daarvoor geschikte locatie(s) te faciliteren c.q. te ondersteunen.

Hieronder het dictum van de PvdA-motie van 28 mei:

De raad draagt het college op:

• – om ten tijde van de voorbereiding van het te wijzigen bestemmingsplan Alphen Stad o.a. samen met woningcorporaties Woonforte en Habeko en andere daarvoor in aanmerking komende marktpartijen concreet onderzoek te doen naar de (financiële) haalbaarheid van een Knarrenhof op in ieder geval de bedoelde locaties in Bospark en aan Klompenmaker;
  • – bij een positief resultaat uit het nog uit te voeren onderzoek de geduide locaties dienovereenkomstig als Knarrenhof te bestemmen;
  • – de organisatie en de resultaten van deze inspanningsverplichting in de aanloop naar het vast te stellen te wijzigen bestemmingsplan periodiek te delen met de raad, zodat tijdig kan worden bijgestuurd c.q. de noodzakelijke ondersteuning kan worden geboden voor de realisatie van deze Knarrenhoven.