Maak haast met de komst van “Knarrenhoven”

27 februari 2021

Op 15 februari 2021 kregen de raadsleden in Alphen aan den Rijn een brief met als onderwerp Knarrenhoven. De brief had het volgende te melden.

“Als kartrekkers van Knarrenhof Alphen aan den Rijn waren wij zeer ingenomen en verheugd met de motie van 28 mei 2020 (van de PvdA); ‘Maak haast met de komst van Knarrenhoven‘.
Onze kartrekkersgroep bestaat uit Kees Slingerland, Pieter Verkade, Ton de Ruijter en Leo Hunink. Wij zijn begin 2019 actief bezig met het zoeken naar geschikte locaties in “Alphen Stad’ en omringende voormalige gemeenten, zoals Boskoop, Benthuizen, Zwammerdam, Koudekerk, Hazerswoude. Evenzo proberen wij geregeld contact te zoeken of te hebben met Burgemeester en Wethouders en ambtenaren van de gemeente Alphen aan den Rijn. Wij kunnen u echter geen enkel positief bericht brengen of signaal geven. Het enige resultaat dat wij hebben kunnen boeken is een brief van 5 januari 2021 van de teamleider R.J.M. van der Zande, namens de burgemeester en wethouders, dat in het “Huisvestingsplan Senioren:” is opgenomen om initiatieven voor hofjeswonen te stimuleren en verschillende partijen/initiatieven waar mogelijk met elkaar te verbinden. Voor het overige wordt er geen enkel perspectief gegeven of uitzicht op een mogelijke locatie geboden.”

Op basis van deze brief heeft de PvdA- fractie de volgende vragen in de raad van 18 februari gesteld:

• 1. Wat vindt de wethouder van dit bericht?
  • 2. In de motie van 28 mei 2020 is opgeroepen om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een Knarrenhof, in ieder geval op de onorthodoxe locaties Klompenmaker en bij het Bospark? Wat zijn de uitkomsten van die onderzoeken? En waarom heeft u die uitkomsten nog niet gedeeld met de raad, zoals in de motie is afgesproken.
  • 3. Hoe ver bent u met de onderzoeken naar locaties in de kernen? Ons is bekend dat sowieso in Hazerswoude- Dorp (locatie Zuiddijk) en in Koudekerk (locatie rondom de kerken) mogelijkheden daartoe zijn. In de brief worden door de Kartrekkers Knarrenhof Boskoop ook nog locaties voorgesteld. Kan de wethouder ons hierover informeren?

De wethouder gaf in zijn beantwoording aan dat hier een grote uitdaging ligt.
Op de locaties Bospark en Klompenmaker worden woonzorgcomplexen gebouwd. In Boskoop zijn er ook mogelijkheden net als in Benthuizen (oude school met den bijbel), omdat de grond in gemeentelijk eigendom is. De locaties in Hazerswoude en Koudekerk zijn wat lastiger. Ze liggen buiten de contour en/ of zijn in privaat eigendom.

Het antwoord van de wethouder was nogal vaag. Onze fractie heeft gevraagd of de wethouder de mogelijkheden en aanpak realisatie Knarrenhoven op papier wil zetten. Dat is toegezegd.