Laat Pleyn 68′ niet de dupe zijn

9 oktober 2020

Aan Rijndijk 86 in Groenendijk (Hazerswoude-Rijndijk) ligt de voormalige bedrijfslocatie van sticker- en lijmfabriek Avery Dennison. Voor deze locatie is een plan ontwikkeld voor de bouw van maximaal 103 woningen (woningbouwplan Nieuw Rein). Om deze ontwikkeling mogelijk te maken is het bestemmingsplan Rijndijk 86, Hazerswoude-Rijndijk opgesteld. Om een gewenste beeldkwaliteit te behalen is ook een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan, ontwerpbeeldkwaliteitsplan en ontwerp besluit hogere waarden Wet geluidhinder hebben gelijktijdig ter inzage gelegen. Het voorstel was dan ook om het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vast te stellen.

Martijn de Bruijn, namens Stichting Pleyn ’68, heeft ingesproken in de commissie RED van 3 september:
“Daar zijn we weer! De vorige keer dat wij hebben ingesproken over dit bestemmingsplan was op 29 november 2018. Wij hebben toen onze zorgen geuit over het voorgenomen plan en gewaarschuwd dat dit plan een probleem zou veroorzaken voor onze exploitatie van het dorpshuis Pleyn ‘68. Helaas, we zijn nu bijna twee jaar verder en van die toezegging is weinig terecht gekomen. Alle onderzoeken ten spijt hebben niet aangetoond wat er moet gebeuren. Het komt erop neer dat als dit plan doorgang vindt Pleyn ‘68 door de nieuwe woningen op korte afstand met een enorm geluidsprobleem wordt opgezadeld, iets wat wij niet zelfstandig kunnen oplossen. Hiernaast wordt de uitstraling van ‘onze’ Groenendijk verpest met een hoge geluidsmuur van 5.6 meter. Wij hebben ook een alternatief plan gepresenteerd, waarbij een richtafstand van 30 meter wordt aangehouden. Door het verplaatsen van een deel van de groenstrook, eventueel met wat parkeerplekken, hoeft de ontwikkelaar geen huis minder te bouwen. Wij vragen u, de raad, om dit voorstel van het college af te keuren en het college te dwingen om alle varianten te onderzoeken voordat er een definitieve en onomkeerbare beslissing wordt genomen. Het voortbestaan van Pleyn ‘68 valt of staat hiermee”.

De PvdA- fractie heeft al in januari 2019 in de raad aangegeven dat Pleyn ’68 niet de dupe mag zijn van woningbouw op het terrein van Avery Dennison.

Wethouder Van As was het eens met ons pleidooi. Uit contacten die de PvdA had met het Dorpsoverleg en Pleyn ’68, bleek dat het de verkeerde kant op ging.
De projectontwikkelaar dacht de geluidsproblematiek op te lossen door een muur van 5,6 meter hoog te bouwen en toch op 10 meter van de erfgrens nieuwe woningen te bouwen. Het college was daarmee akkoord gegaan en het bestemmingsplan in procedure gebracht. De PvdA en de meerderheid van de commissie was het daar niet mee eens. Als het bestemmingsplan eenmaal goedgekeurd is, heeft de gemeente geen wapens meer in handen om de projectontwikkelaar te dwingen om adequate maatregelen te nemen om zodoende het voortbestaan van Pleyn ’68 te kunnen waarborgen. De meerderheid van de commissie heeft het bestemmingsplan teruggestuurd naar het college met de opdracht om te zorgen dat er een goede oplossing voor Pleyn ’68 wordt gevonden en overeenstemming is tussen gemeente, projectontwikkelaar en Pleyn ’68.