Knoop doorgehakt wat betreft verkeersproblematiek Hazerswoude-Dorp

27 februari 2021

De gemeenteraad heeft op 18 februari met grote meerderheid het volgende besluit genomen in te stemmen met het pakket verkeersmaatregelen zoals aangegeven in ‘Variant Zuidwestelijke wijkontsluiting‘, om het toenemende verkeer rond Hazerswoude-dorp in goede banen te leiden.

Zo is er besloten om wat betreft de lokale verkeersmaatregelen in Hazerswoude-Dorp te zoeken naar een verdere ‘optimalisering’: Dat wil zeggen dat er zoveel mogelijk verkeersstromen, in verschillende richtingen op het kruispunt in stand worden gehouden, zoals bijvoorbeeld de rechtsaf beweging vanuit het noorden.

De gemeenteraad zal De Provincie Zuid-Holland verzoeken de ‘Variant Zuidwestelijke wijkontsluiting’ mee te nemen in de verdere uitwerking in de ruimtelijke plannen van de provincie; door het te laten opnemen in het Provinciaal Inpassingsplan. Ook is door de gemeenteraad besloten dat de de landschappelijke inpassing van de nieuwe lokale wegen, en benodigde aanpassingen aan de huidige infrastructuur samen met de inwoners vorm wordt gegeven.

Als fractie heeft de PvdA aandacht gevraagd om het verkeer zoveel mogelijk te spreiden. Dat betekent dat zoveel afslagmogelijkheden op het kruispunt in stand moeten blijven en bij de Zuidwestelijke wijkontsluitingsweg meer aantakkingen te maken. Het autoverkeer heeft daardoor meer keuzes. Vanuit het noorden bijvoorbeeld moet je dan gewoon rechtsaf kunnen slaan de Dorpsstraat in. Ook heeft de PvdA- fractie gevraagd om het rapport dat er ligt om het Zoetermeerse probleem in kaart te brengen. In maart ontvangt de raad het rapport. Als er een alternatieve ontsluiting aan de noordkant van Zoetermeer richting A4 is, dan scheelt dat veel verkeer op de N209. Mocht het verkeer volgens de prognoses met 40% tot 50% toenemen dan komt een tunnel echt in beeld.

Over bovenstaande zaken heeft de raad in een motie opgeroepen om:

• Bij de provincie aan te blijven dringen op het terugdringen van het doorgaand verkeer op de N209 om zo de afwaardering van de N209 ter hoogte van Hazerswoude-Dorp mogelijk te maken:
  • • In overleg te gaan met de provincie om: (1) een onderzoek te doen naar een alternatieve ontsluiting aan de noordkant van Zoetermeer richting A4 (N206/N209); en (2) in betrokkenheid met inwoners onderzoek te doen naar een onderdoorgang/tunnelbak/tunnel bij het kruispunt in Hazerswoude-Dorp met het oog op het terugdringen van doorgaand verkeer op de kruising Dorpsstraat-Gemeneweg en het verbeteren van de leefbaarheid in het dorp;
  • De provincie te verzoeken het onderzoek naar bovenstaande maatregelen (1. en 2.) in tijd naar voren te halen, zodat bij de voorbereiding van de uitvoering van de maatregelen Hazerswoude-Dorp en het daarbij behorende Provinciaal Inpassingsplan en in het verdere besluitvormingstraject en uitvoering van de Beter Bereikbaar Gouwe hier rekening mee gehouden kan worden.

Tot slot heeft de PvdA een lans gebroken voor de communicatie en participatie. Die zijn tot nu toe hoogst ongelukkig verlopen. Dat moet beter in de toekomst, vindt de PvdA.