Groene Hart Koerier gered?

24 december 2021

Op 31 oktober 2019 had de PvdA een motie ingediend om de Groene Hart Koerier te ondersteunen door te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om Week in Beeld (het gemeentenieuws) te plaatsen in de GHK.

De tekst van de motie luidde als volgt:

• te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om binnen het aanbestedingsbeleid en juridisch kader de Groene Hart Koerier aan te wijzen als samenwerkingspartner die “week in beeld’ publiceert en verspreidt in bovengenoemde kernen.
  • de raad tijdig van deze mogelijkheden op de hoogte te stellen zodat de raad ter zake een uitspraak kan doen bij de komende aanbesteding, mits dit binnen het aanbestedingsbeleid en juridisch kader past.

De motie werd door de hele raad gesteund. Wethouder Schotanus ging er mee aan de slag. In de voorbereiding naar de aanbesteding vingen wij als fractie op dat het nogal ingewikkeld lag. Ons commissielid Peter Bakker heeft vervolgens aan de wethouder en de afdeling Inkoop juridische hulp aangeboden en geleverd om de GHK in positie te brengen. So far, so good.

Na maanden van radiostilte kwam de melding dat de GHK niet had voldaan aan de aanbestedingseisen (viel af vanwege gebrek aan vakbekwaamheid!) en dus uitgesloten was van de aanbesteding.

Door deze vreemde gang van zaken heeft de PvdA- fractie op 17 december 2021 een motie ingediend om het college ter verantwoording te roepen en de GHK wel in positie te brengen.

De tekst van de PvdA-motie luidde:

1. spreekt zijn teleurstelling uit over de opstelling van het college ten aanzien van de drie in de overwegingen genoemde aspecten ( programma van eisen, hulpvaardigheid en gunningsvoorwaarden)
  2. draagt het college op de Groene Hartkoerier opdracht te geven Week in Beeld in het blad op te nemen gedurende de tijd die in de aanbesteding was voorzien en voor een paginaprijs die dekkend is voor de te maken kosten;
  3. verzoekt het college aan de raad daartoe een passend dekkingsvoorstel te doen.

Tot onze verbazing kwam Nieuw Elan ook met een motie over de GHK met de volgende tekst:

1. Een onderzoek te verrichten naar hoe “week in beeld’ toch kan worden gepubliceerd ookaanvullend op andere media, eventueel door met partijen in overleg te treden, dan wel te onderzoeken hoe met een alternatief plan hetzelfde resultaat kan worden bereikt.
  2. Te onderzoeken of het in dit kader mogelijk is om de Groene Hart Koerier eenmeerjarensubsidie toe te kennen.

Tijdens bespreking in de raadvergadering bleek dat beide moties konden rekenen op de steun van 18 raadsleden. Dus geen meerderheid, stemmen zouden staken!

Tijdens de schorsing is geprobeerd beide moties samen te voegen, maar de tegenpartij was daartoe niet bereid. Uiteindelijk heb ik in het belang van de Groene Hart Koerier eieren voor mijn geld gekozen en onze motie ingetrokken en een oproep gedaan aan de hele raad om die andere motie te steunen zodat er mogelijkheden blijven om de Groene Hart Koerier te redden.