Geen Mega-distributiecentrum bij Alphen aan den Rijn

24 april 2021

Op 22 april 2021 kwam in de gemeenteraad het bestemmingsplan Steekterpoort aan de orde.

Het college stelde voor de bouw van een grote distributiehal van bijna 11 hectare mogelijk te maken. Ook wilde het college gemeentegrond daarvoor verkopen.
Als het plan doorgaat mag er een enorme en ouderwetse distributiehal komen waar alleen maar spullen en containers worden gehaald en gebracht, terwijl er ook moderne distributiecentra bestaan waar waarde aan de spullen wordt toegevoegd (zoals ompakken of repareren).

De Partij van de Arbeid is van mening dat dit een slecht plan is.

Redenen:

1. In de gemeente zijn bedrijven die vanwege milieuoverlast de bouw van woningen onmogelijk maken. Als bijvoorbeeld veevoederbedrijf van der Bijl verhuist, kunnen er 1200 woningen worden gebouwd. Als gemeente hebben we niet veel grond in eigendom, we moeten er dus zuinig mee omgaan. Verkoop aan verhuizende bedrijven die woningbouw mogelijk maken, is voor Alphen beter. Eerst moet het college dus nagaan welke bedrijven naar het terrein Steekterpoort kunnen verhuizen.
    Dat is dus onze eerste voorkeur voor het terrein Steekterpoort: voor verhuizende bedrijven zodat meer woningbouw in Alphen mogelijk wordt.
  2. Een distributiecentrum levert voor de economie van Alphen aan den Rijn niet veel op. Er komen maar weinig mensen te werken en door automatisering staan die banen snel op de tocht.
    Het wordt tijd de oude plannen voor zo’n ruimtevretend distributiecentrum te herzien.
    Vestigingen voor midden- en kleinbedrijf (maak-, bouw- en handelsbedrijven) leveren zo’n 5 keer meer werkgelegenheid dan een distributiehal en ze bieden meer stagemogelijkheden en meer kansen voor innovatie.
    Vestiging voor midden- en kleinbedrijf is onze tweede voorkeur: er kunnen veel meer banen komen.

De Steekterpoort kan meer woningbouw elders in Alphen dus mogelijk maken. Voor de Alphense economie levert vestiging van midden- en kleinbedrijven veel meer op.