“Ga maar rustig slapen”

2 november 2020

De bespreking van de gemeentelijke begroting en de algemene beschouwingen is een vast punt op de jaarlijkse agenda van de raad. Het moment om te spreken over de stand van de gemeenten en hoe we er financieel voorstaan. Dit jaar stond dat vooral in het teken van de Corona crisis en de effecten die dat heeft op de gemeente. Of eigenlijk daar had het over moeten gaan. Ondanks toezeggingen heeft het college van B&W na de zomerstop geen nieuwe informatie gegeven over de extra kosten die de gemeente maakt of een vooruitzicht, hoe lastig ook, gegeven van te verwachte kosten. De begroting was dus al gedateerd voordat de gemeenteraad de besprak.

Naast de verwachte kosten door de Corona crisis zijn er meer zaken die nog niet in de begroting staan maar wel aangekondigd worden. Denk hierbij weer aan Castellum, de zwembaden, huisvesting middelbaar onderwijs en onderhoudsplannen. De oppositie was unaniem over het feit dat de coalitie mooi weer speelt. De wethouder van financiën probeerde iedereen gerust te stellen en sprak bijna de woorden van Colijn uit 1936: “Ga maar rustig slapen”.

De Partij van de Arbeid fractie maakt zich zorgen over de toenemende tweedeling in de maatschappij. De verschijnselen hiervan zien we steeds vaker terug in het nieuws en Alphen is daarin geen uitzondering. Als oplossing zien wij een actievere overheid die zich eerder inzet als het fout dreigt te gaan. De gemeentelijke gereedschapskist om dit tegen te gaan is goed gevuld en we moeten niet twijfelen om die te gebruiken. Alleen op die manier kunnen wij iedereen betrokken houden en een kans geven op een goede toekomst.

Als PvdA hebben wij ons ook hard gemaakt voor een nieuwe norm in de woningbouw. Naast de reeds bestaande 25% sociale woningbouw in ieder bouwplan. Moet daarnaast een norm komen voor middel dure huur. Dit zijn huur woningen tussen de €737,- en max €1000,- per maand. Aan dit soort woningen is behoefte in Alphen aan de Rijn voor starters maar ook voor die groep die net teveel verdiend om in aanmerking te komen voor sociale huur. Wethouder van As deelde onze mening dat er meer gerealiseerd moet worden in deze groep woningen, maar was geen fan van een vast percentage.

Als PvdA zien wij hier wel een kans, we hebben de motie aangehouden en zullen hem later zeker ter stemming brengen.