Eeuwige rust voor KNIL militairen

Door Albert Bremer op 28 januari 2023

Eeuwig durend grafrecht. Het mag geen geheim zijn dat wij sowieso voor zijn om een dergelijke mogelijkheid te krijgen binnen de gemeente, maar dat is iets voor later.

De Molukse KNIL militairen zijn met hun gezinnen in 1951 naar Nederland gehaald. Lang was het onduidelijk of de KNIL-Militairen nog terug konden keren naar de Molukken. Al die tijd werden ze opgevangen in kampen zoals de doorvoerkampen Vught en Westerbork die na de Tweede Wereldoorlog leeg waren komen te staan. Pas in 1965 werd de Molukse gemeenschap ‘welkom geheten’ in gemeenten zoals Alphen aan den Rijn.

In 2021 was het 70 jaar geleden dat de KNIL militairen in Nederland aankwamen en nooit meer terug konden naar hun dierbare Molukken. Ondertussen zijn 60 van deze oud KNIL militairen overleden en begraven op de Oosterbegraafplaats. Nabestaanden hebben in het herdenkingsjaar gevraagd om de voormalig KNIL militairen te eren door hun een eeuwige grafrust te gunnen. Een verzoek dat de PvdA tijdens de behandeling in commissie en raad dan ook van harte heeft ondersteund.

Toch hebben wij ook kritiek op het voorstel geuit, om specifieker te zijn, op de financiering voor de langere termijn. De kosten voor het eeuwige grafrecht wilde de gemeente gaan dekken door een verhoging van de bestaande en toekomstige grafrechten voor de overige graven op de Oosterbegraafplaats. Voor de PvdA was dit zeer ongewenst en het geeft ook geen genoegdoening voor wat de KNIL militairen hebben moeten doorstaan. Daarbij, op de begraafplaatsen in Alphen aan den Rijn liggen vast ook anderen begraven wie een dergelijke eer zou kunnen toekomen. Hun nabestaanden de extra kosten in rekening te brengen voor het onderhoud van andermans graven kan dat alleen maar tot discussie leiden.

In voorbereiding op de behandeling hebben wij een kort belrondje gedaan bij andere gemeente waar deze zelfde vraag leeft, te weten de gemeenten: Apeldoorn, Borne, Deventer, Epe, Hoogeveen, Overbetuwe, Tiel, Woerden en Zuidplas, geen van deze gemeente kiest ervoor om de kosten voor eeuwig grafrecht voor de KNIL militairen op de exploitatie van de begraafplaatsen te verhalen op de tarieven van andere graven.

Tijdens de behandeling in de commissie hebben we dan ook dringend verzocht om de structurele vermindering van de begraafplaatsbaten zo nodig te compenseren door een structurele bijdrage uit de algemene middelen. Het voorstel werd die avond al overgenomen door de andere fracties. Het college heeft daarop besloten hun eerdere plan te wijzigen en de kosten blijvend vanuit de algemene middelen te compenseren.

Albert Bremer

In het dagelijks leven ben ik.. portfolio manager en CIO adviseur bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dit houdt in dat ik betrokken ben bij alle belangrijke ICT ontwikkelingen van de inspectie. Wordt gelukkig van.. (voor mij) mooie muziek en heerlijk fietsen door de natuur, maar ook van een mooie expositie in een museum kan

Meer over Albert Bremer