Een goede uitkomst voor Pleyn ’68

22 december 2020

De meerderheid van de commissie had het bestemmingsplan Rijndijk 86 (Avery Dennison) in Groenendijk op 3 september teruggestuurd naar het college met de opdracht om te zorgen dat er een goede oplossing voor Pleyn ’68 wordt gevonden en overeenstemming is tussen gemeente, projectontwikkelaar en Pleyn ’68, zoals in de PvdA Nieuwsbrief van september jl. stond.

Op 3 december stond het bestemmingsplan weer op de agenda met het volgende resultaat:

Naar aanleiding van bespreking in de commissie RED van 3 september 2020 van het  raadsvoorstel om het bestemmingsplan met deze maatregelen vast te stellen, heeft vervolgoverleg plaatsgevonden tussen ontwikkelaar, gemeente en Pleyn68 en zijn  alternatieven onderzocht. Naar aanleiding hiervan is gekozen voor een variant waarbij de afstand vergroot is tot circa 30 meter vanaf de erfgrens, waarbij het geluidscherm maximaal 2 meter hoog kan zijn. Deze variant is vertaald in een nieuw stedenbouwkundig plan. Hierbij wordt aan de oostzijde van het plangebied een groenzone opgenomen. De centrale groenzone in het plangebied wordt hiertoe versmald. Het aantal woningen wordt teruggebracht tot 102 woningen.
De afstand
 van de dichtstbij gelegen woningen tot de perceelsgrens van Rijndijk 92 is in de nieuwe opzet aangepast naar: – 30 m ten opzichte van de voorgevel van 4 woningen; – circa 27 meter ten opzichte van de gevel van twee hoekwoningen. Deze gevels worden doof uitgevoerd.
In het bestemmingsplan is een aanvullend akoestisch onderzoek opgenomen, dat aansluit bij het aangepaste stedenbouwkundig plan. Om te borgen dat de maatregelen worden getroffen, is in de regels van het bestemmingsplan een voorwaardelijke verplichting opgenomen. Deze houdt in dat voor een deel van de woningen binnen het plangebied pas een omgevingsvergunning voor bouwen verleend kan worden, als het geluidscherm is gerealiseerd en de betreffende gevels als dove gevel worden uitgevoerd, dan wel andere geluidreducerende maatregelen worden getroffen waarmee aan de aangegeven geluidbelasting kan worden voldaan. De in het bestemmingsplan opgenomen regeling laat ruimte om bij de uitvoering (nog) andere geluidreducerende maatregelen te treffen waarmee aan de aangegeven waarden kan worden voldaan

Zowel de ontwikkelaar als Pleyn68 zijn bereid een bijdrage aan de bekostiging te leveren. Het is aan de gemeenteraad om te besluiten over een financiële bijdrage van de gemeente. In februari 2021 zal aan de raad een concreet voorstel  worden voorgelegd over de wijze waarop de gemeenteraad wil bijdragen in de bekostiging.  De exacte bedragen worden nu verder onderzocht.

Door tussenkomst en vasthoudendheid van de PvdA- fractie is het uiteindelijk  gelukt om voor alle partijen een goede uitkomst te krijgen. Pleyn68 hoeft niet meer voor zijn voortbestaan te vrezen.