8. Cultuur

8. Cultuur

Cultuur voor iedereen

Kunst en cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt naast plezier ook stof tot nadenken. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder de bibliotheek, de muziekschool en theater is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in de wijken en steden. Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen en dat elke cultuuruiting gewaardeerd wordt.

• Wij investeren in cultuur. We investeren in onze culturele voorzieningen, en willen deze behouden om de leefbaarheid van onze gemeente te vergroten. Een goed cultureel aanbod maakt de gemeente (ook economisch) aantrekkelijk. We behouden het Castellum theater.
  • Wij moedigen aan. In wijken en op plekken waar deelname aan culturele activiteiten niet vanzelfsprekend is, sporen we dit aan.
  • Cultuur binnen handbereik. Alle kinderen en jongeren moeten mee kunnen doen aan cultuureducatie. We maken dit toegankelijk door de samenwerking tussen culturele instellingen en het onderwijs aan te wakkeren.
  • De bibliotheek is voor iedereen bereikbaar. De bibliotheken binnen onze gemeente zijn beschikbaar en toegankelijk voor iedereen binnen onze gemeente.
  • Wij zijn zuinig op ons cultureel erfgoed. Cultureel erfgoed beschermen en behouden we.
  • Wij willen kunst in de publieke ruimte. We investeren in kunst op straat en op de pleinen.