Door Ernst-Jan Straver op 4 juli 2024

GL, PvdA, CU: ‘Bezuinig de toekomst niet weg’

GroenLinks, PvdA en ChristenUnie komen met alternatieve plannen om de begroting van de gemeente Alphen aan Den Rijn rond te krijgen. Het Alphense college heeft namelijk begin juni een pakket maatregelen voorgesteld om miljoenen te bezuinigen. Dit is nodig om de teruglopende inkomsten uit het gemeentefonds op te kunnen vangen. De 3 partijen vinden dat het voorstel van het college een duurzame toekomst in gevaar brengt, slecht uitpakt voor kwetsbare inwoners en de voorzieningen in de gemeente te veel afbreekt. Volgens hen zorgen hun alternatieve voorstellen ervoor dat Alphen aan den Rijn financieel gezond blijft, nu en in de toekomst.

Investeer in voorzieningen
Het college wil bijvoorbeeld fors bezuinigen op voorzieningen voor inwoners. GroenLinks, PvdA en ChristenUnie pleiten ervoor om deze zo veel mogelijk in stand houden. Ernst-Jan Straver (PvdA) legt uit: “Denk aan Zwembad de Hoorn en de kinderboerderij in het Bospark, maar ook aan de bibliotheek, theater, sportverenigingen. Deze voorzieningen zijn cruciaal voor de samenleving. Zij zorgen ervoor dat onze inwoners elkaar ontmoeten, zich kunnen ontwikkelen, kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn. Voor elke euro die wij daar als gemeente in investeren komt er een veelvoud terug door de inzet van de vele vrijwilligers en maatschappelijke initiatieven. Wij zijn er van overtuigd dat deze inzet zich ook financieel terugvertaalt. Door het levensgeluk in onze gemeente te vergroten beperken we zorgkosten en voorkomen we criminaliteit en overlast.”

Maak woonwijken klimaatbestendig
Het college stelt ook voor om flink te bezuinigen op het duurzaamheidsprogramma en aanpassingen aan het veranderende klimaat. Jose Huls (GroenLinks):  “Dit zou betekenen dat we wijken bouwen en opknappen zonder ze voldoende bestand te maken tegen hitte, droogte en wateroverlast. Terwijl we weten dat het weer alleen maar extremer wordt de komende jaren. Later moeten we dan alsnog ingrijpen. Dit kost meer, brengt de natuur in gevaar én levert risico’s op voor de veiligheid van onze inwoners. Met dit voorstel voorkomen we dat.’

Behoud sociale functies
Ook het niet invoeren van de AlphenPas, voor inwoners met een laag inkomen, is volgens Caroline Blom (ChristenUnie) een echte misser: “Niet alleen maken we met deze pas veel belangrijke en noodzakelijke voorzieningen beter bereikbaar, het betekent ook dat we als gemeente slimmer kunnen werken . Met minder werkzaamheden kunnen we net zoveel of misschien wel meer mensen helpen.” De bezuiniging die het Sociaal Ontwikkelbedrijf Rijnvicus moet doorvoeren, vinden alle drie de partijen onbegrijpelijk. Wel vinden zij dat gemeente en Rijnvicus meer ambitie mogen tonen om mensen aan het werk te helpen. Caroline Blom (ChristenUnie) vervolgt: “Dat moet zonder bezuinigingen, anders kan er geen succes worden geboekt. Juist als meer inwoners kunnen gaan werken, betaalt dat zich uit in klinkende munt: iedereen die een eigen salaris gaat verdienen en uit de uitkering verdwijnt, levert de gemeente een forse besparing op. Al met al vinden wij de bezuinigingen die het college op het sociale domein voorstelt  veel te fors. Door minder te bezuinigen blijft het sociale vangnet intact en kunnen inwoners ondersteuning blijven ontvangen die nodig is.”

Maak geld vrij met de ozb
De wijzigingen van de partijen worden onder andere betaald door de ozb te verhogen naar het landelijk gemiddelde. Ernst-Jan Straver (PvdA) “De ozb is in onze gemeente laag, de enige verhoging die er is toegepast is inflatiecorrectie. De 3 partijen kiezen ervoor om de ozb te verhogen naar het landelijk gemiddelde. Met een hogere ozb kan de rioolbelasting waarschijnlijk naar beneden. Dat zorgt voor een rechtvaardiger verdeling van de lasten dan met het collegevoorstel het geval is.” Als de bijdrage van het Rijk meevalt (meicirculaire), dan kiezen drie partijen, naast minder bezuinigingen,  voor lastenverlichting voor de inwoners.

4 juli besluit de gemeenteraad
De alternatieve plannen zijn volgens de partijen nadrukkelijk bedoeld als startpunt om in gesprek te gaan over de belangrijke beslissingen die de gemeenteraad moet nemen. Op 4 juli besluit de gemeenteraad over de definitieve opdracht aan het college.  Jose Huls (GroenLinks): “We moeten samen zorgen dat de gemeente klaar is voor de toekomst. Dit is mogelijk door een minder harde lijn richting de inwoners.”

Ernst-Jan Straver

In het dagelijks leven ben ik.. Werkzaam in de automatisering bij Ease2pay een digitale betalingsdienstverlener. Daarnaast ben ik sinds 2002 als raadslid actief voor de PvdA. Eerst in Boskoop en met een korte onderbreking sinds 2015 in Alphen aan den Rijn. Thuis ben ik vader van Viggo (11) en Quinn (5) en getrouwd met Marlous

Meer over Ernst-Jan Straver