3. Duurzaamheid

3. Duurzaamheid

Ons klimaat verandert. We zullen nu stappen moeten zetten om de wereld voor toekomstige generaties te behouden. Daarom kiezen wij voor een duurzame en eerlijke koers. Waar mogelijk verduurzamen en vergroenen we onze gemeente. We zorgen voor een sociale energietransitie, waarbij we werken aan duurzaamheidsdoelstellingen die ook voordelen opleveren voor onze inwoners. Door bijvoorbeeld een lagere energierekening. Ook in Alphen aan den Rijn moeten we kijken naar andere vormen van energie opwekken. Samen met de inwoners gaan we op zoek naar alternatieven die geven wat we nodig hebben zonder ernstige aantasting van onze omgeving.

3.1 Een eerlijke transitie

• We stimuleren vergroening van bestaande gebouwen. Alphen aan den Rijn moet bij het verduurzamen en energieneutraal maken van woningen de koploper worden in het Groene Hart. We willen op alle geschikte daken zonnepanelen plaatsen, andere daken worden groen. De mogelijkheden worden benut om bedrijven én woningeigenaars er toe te brengen de dakruimte daarvoor te gebruiken of ter beschikking te stellen.
  • Focus op een eerlijke transitie. De aanpassingen aan woningen moeten ook rendement opleveren voor de inwoners door lagere stroom- en stookkosten.
  • We betrekken de woningcorporaties. We maken ambitieuze afspraken met woningcorporaties om hun woningen verder te verduurzamen.
  • De weg naar aardgasvrij. Heel Alphen wordt op termijn aardgasvrij, te beginnen bij de nieuwbouw.
  • Wij willen inwoners ondersteunen bij de transitie. We gaan energiecoaches inzetten, die huiseigenaren en huurders helpen bij het verduurzamen van hun huis en wegwijs maken in de verschillende regels en subsidies.
  • Ruimte voor innovatie. De energietransitie vraagt naast elektrisch rijden ook andere innovaties in bijvoorbeeld het transport en vervoer.
  • Windenergie alleen waar mogelijk. Wij zijn geen voorstander van mega hoge windturbines in onze gemeente, maar zien wel mogelijkheden voor kleine windmolens op bijvoorbeeld industrieterreinen.

3.2 Meer groen, minder stenen

• We willen af van fijnstofvervuiling. De aanpak van fijnstofvervuiling als grote sluipmoordenaar heeft volop onze aandacht. Omdat beplanting het beste filter is, worden tussenbermen voorzien van struiken en heesters, geluidswallen en – schermen krijgen filterend groen.
  • Wateroverlast moet worden teruggedrongen. Waar mogelijk wordt stenen bestrating vervangen door groen of door waterdoorlatende bestrating.
  • Wij willen groensubsidies. Daarnaast bieden wij de inwoners van de gemeente de mogelijkheid om tegen een zeer gering bedrag een regenton aan te schaffen voor in hun tuin.

3.3 beter waterhuishouding

• We gaan voor een gezonde waterbalans. We zorgen voor een betere opvang van overtollig water in de natte periodes zodat deze weer kan worden ingezet als het lange tijd te droog is, of te warm (hittestress). Daarnaast zullen er voor snelle afvoer en tijdelijke opvang van water tijdens hevige regen waterbekkens moeten worden gerealiseerd in de wijken.
  • Aandacht voor risicogebied. Wij werken aan oplossingen om wateroverlast in de boomkwekerijgebieden te voorkomen.
  • Natuurlijk grondwaterpeil. Door een voldoende grondwaterniveau voorkomen we uitdroging van de grond en verzilting van het water.
  • De beheerplannen zijn op orde en worden goed uitgevoerd. Het rioolsysteem binnen de gemeente wordt periodiek geïnspecteerd en onderhouden ter voorkoming van vervuiling van het grondwater.