PvdA wijst college op afspraak Kunstijsbaan Leiden

8 oktober 2018
De PvdA heeft op 23 november 2017 een motie ingediend om te onderzoeken of Alphen aan den Rijn ook mee kan doen om een 333 meter ijsbaan te realiseren in Leiden. Leiden betaalt sowieso de aanleg van een 250- meter baan en heeft de regiogemeenten gevraagd om een eenmalige bijdrage te leveren voor een uitbreiding naar een 333-meter baan. Het voordeel van zo’n baan is dat er ook (inter)nationale wedstrijden georganiseerd kunnen worden. De motie is toen aangehouden, na de toezegging van het college dat er een draagvlakonderzoek zou plaatsvinden en dat het college in gesprek zou gaan met de regiogemeenten. Daarna zou een voorstel naar de raad komen.
Die toezegging is het college niet nagekomen. Het college heeft zonder overleg met de raad een negatief besluit genomen.

Uit de brief die de raad van ijsclubs uit Alphen aan den Rijn, Boskoop en Koudekerk aan den Rijn heeft ontvangen, blijkt dat er juist een groot draagvlak voor een 333- meter baan is. In de brief staan nog veel meer argumenten waarom het goed is als die baan er komt.

De PvdA heeft het college gewezen op die afspraak uit het verleden. Het heeft er in geresulteerd dat in oktober in commissieverband over het collegebesluit gesproken wordt. Dat geeft de ijsclubs ook de gelegenheid om in te spreken.