7 juni 2016

Politieke thermometer

ThermometerDe financiën van de overheid liggen onder een vergrootglas en terecht, het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld. Bestuurders die teveel vangen en projecten die duurder zijn dan  begroot. Het zijn stuk voor stuk politieke doodszondes. Maar wat als een gemeente geen leges kan incasseren omdat de bestemmingsplannen niet op orde zijn. Een bestemmingsplan bepaalt waar wat en hoe gebouwd mag worden. Het is een van de basistaken van een gemeente om dit te verzorgen. Helaas is dit in Alphen aan den Rijn niet goed geregeld. Van bestemmingsplannen, die ouder zijn dan 10 jaar, mogen geen leges geheven worden. In Alphen zijn ca. 30 bestemmingsplannen verouderd. Slordig.  Dit levert een schade post op voor de gemeente en deze loopt op totdat er een nieuw bestemmingsplan wordt vastgesteld. December 2015 was de gemeente al 134.000 euro misgelopen, dit was eind april al bijna verdubbeld tot 238.000 euro.

Waar ben je naar op zoek?