Kosten Kaju Putih voorbeeld problemen bij gemeentelijke ramingen

8 oktober 2018
In de raad van september werd er door het College van B&W een extra investeringskrediet van bijna € 700.000,- gevraagd. Het extra geld is nodig om het multifunctionele centrum voor Kaju Putih te realiseren aam de Dennenlaan.
De eerste raming voor realisatie was gesteld op €755.000,-. Maar bij de uitwerking van het definitieve ontwerp kwamen er extra kosten bij waar eerder geen rekening mee was gehouden. Denk hierbij aan aanvullende bouwkosten van €344.000,- en €116.000,- voor duurzaamheidsmaatregelen.Deze kosten moeten ook gefinancierd worden en dat geeft een extra post van €235.000,-. Kortom een overschrijding van €695.000,- zodat Kaju Putih uiteindelijk het dubbele gaat kosten.

Nu is de PvdA Alphen aan den Rijn voor de realisatie van het centrum en hebben wij ingestemd met dit extra krediet. Maar wij zien wel structurele problemen bij de gemeentelijke afdelingen die dit soort ramingen en berekeningen moeten maken. We zijn in het recente verleden vaker met onderschatting geconfronteerd. Hierop hebben wij wethouder van Velzen (CDA) ook uitgedaagd om hier stappen op te ondernemen om dit in de toekomst te verbeteren.

Ernst-Jan Straver