Van financiële fouten kan je leren

29 januari 2018

In de gemeenteraad van januari stonden een vijftal grote projecten op de agenda. Alle projecten hebben een grote impact op onze gemeente en ook een flink financieel plaatje. Het eerste project is het beschikbaar stellen van meer grond voor het Archeon om uit te breiden. Archeon gaat de uitbreiding zelf betalen, maar het beschikbaar stellen van de grond kost de gemeente 1,7 miljoen euro. Het tweede project is de verbouwing van de Aarhof. Om het winkelcentrum goed aan te sluiten op de nieuwe parkeergarage, bij de nieuwe bibliotheek, moet ook 1,7 miljoen euro worden uitgetrokken. Diezelfde bibliotheek stond ook op de agenda omdat de nieuwbouw 1,2 miljoen meer gaat kosten dan het aangevraagde budget.

De toekomst van Castellum stond ook op de agenda. Het theater ontvangt structureel al jaren te weinig subsidie in vergelijking met theaters in andere gemeenten, dat wordt nu gecorrigeerd. Castellum gaat verbouwd worden om het theater klaar te maken voor de toekomst en hiervoor moet de gemeente 2,6 miljoen euro investeren. Het laatste grote project is het gemeentehuis in Boskoop, hierin komt een middelbare school en een bibliotheek, door een rekenfout kost de totale verbouwing 1,8 miljoen euro meer dan eerder verwacht.
De PvdA maakt zich zorgen over de  financiële reparatie dat steeds moet plaats vinden op deze grote projecten. Het lijkt erop dat de rekenmeesters van de gemeente niet de juiste focus hebben en te snel en te makkelijk de financiële plaatjes presenteren. We hebben ingestemd met alle projecten omdat we de impact en de verbetering voor onze gemeenschap inzien. Het is logisch dat kosten soms anders uitvallen dan eerder voorzien, maar goed financieel beleid betekent ook anticiperen.

Juist met grote projecten is het daarom zinvol om terug te kijken naar het proces en te kijken waar leermomenten voor de ambtenaren, de wethouder en de gemeenteraad zitten. Daarom steunden wij een motie van de VVD waarin werd opgeroepen voor zo’n reflexief moment. Helaas stonden de college partijen niet open voor deze mogelijkheid en blijft er de kans op miljoenen fouten in de toekomst.

Waar ben je naar op zoek?