“Fatsoen moet je doen”

27 december 2017
Tegen het einde van het jaar laait altijd de vuurwerk discussie op. Moet de verkoop van knalvuurwerk niet aanbanden gelegd worden? Aan de ene kant is het gevaarlijk en schade kost de samenleving miljoenen. Aan de andere kant is vuurwerk toch echt een traditie en centrale vuurwerk shows zijn natuurlijk ook niet gratis. Zo gaat iedere december de discussie heen en weer, zonder duidelijke winnaar. Persoonlijk denk ik dat voor beide kanten van het verhaal wat te zeggen is, al zal nooit iedereen tevreden zijn. Lastige maatschappelijke discussies schijnen vaker voor te komen in december.
Maar hoewel je alles in regels vast kunt leggen, bestaat er ook zoiets als boerenverstand. Niemand begrijpt het nieuws van belaagde hulpdiensten of opgeblazen eigendommen. Moeten we elkaar toch niet vaker aanspreken op elkaars gedrag? Of zijn we zover gekomen dat aanspreken niet meer kan, dat we het niet meer durven?
“Fatsoen moet je doen” is een gezegde die dan door mijn hoofd gaat en dat vat het geheel wel mooi samen. Doe voorzichtig komende jaarwisseling en geniet van het goede.