In vorige gemeenteraad is gesproken over bouwlocaties ná 2025. Tot 2025 zijn er nog genoeg locaties binnen de rode contouren van de stad Alphen en in de dorpen. De PvdA is daar evenals de provincie een groot voorstander van. Maar uit onderzoek is gebleken dat na 2025 met name de locaties in de stad vol zijn. Daarom is gekeken waar dan gebouwd kan worden. Drie locaties kwamen uit een onderzoek naar voren: De Zuid- en Noordeinderpolder, de Gnephoek en de Noordrand (bij de Heuvelweg). Na discussie in de raad viel de Zuid- en Noordeinderpolder af. Bleven Gnephoek en Noordrand over.
Op voorstel van de PvdA is ook een deel van de Oude Rijnzone in het haalbaarheidsonderzoek opgenomen. Voordeel daarvan is dat de transformatievisie ORZ al eerder door de provincie is vastgesteld. Goedkeuring van de Gnephoek en de Noordrand kan wellicht toch problemen opleveren bij de provincie. Provincie is huiverig om groene polders op te offeren voor woningbouw. Ook een belangrijk criterium is om woningbouw te ontwikkelen in de buurt van hoogwaardig openbaar vervoer. Sowieso voor de Gnephoek een minpunt.
In het raadsvoorstel is het volgende opgenomen:
“Op basis van het addendum “Oude Rijnzone” de volgende locaties te betrekken in het haalbaarheidsonderzoek voor de opdracht Perspectief voor landschap en stad:
a. Deelgebied “Oog van Koudekerk”;
b. Locatie Oostvaartpark, gelegen in deelgebied “ten zuiden van de Oude Rijn”.
2 Op basis van het addendum “Oude Rijnzone” de volgende locaties niet te betrekken in het haalbaarheidsonderzoek voor de opdracht Perspectief voor landschap en stad:
a. Deelgebied “Ten zuiden van de Oude Rijn”; met uitzondering van de locatie
Oostvaartpark;
b. Deelgebied “Halte West”;
c. Deelgebied “Hoorn West en Prinsenschouw”.
Wat betreft beslispunt 2 heeft de PvdA samen met GroenLinks een amendement ingediend om die locaties toch nog in beeld te houden met de volgende toelichting:
“De locaties genoemd onder beslispunt 2 nu nog niet te betrekken in het haalbaarheidsonderzoek voor woningbouwlocaties op de korte termijn, maar deze te betrekken bij de raadsbehandeling voor woningbouwlocaties voor de (middel)lange termijn (of zo vroeg als mogelijk) in het eerste kwartaal van 2020. Alsmede bij deze behandeling rekening te houden met de bedrijventerreinenstrategie en de verkeer- en openbaar vervoersopgaven.
Het deelgebied “Hoorn en Prinsenschouw” is gunstig gelegen ten opzichte van het centrum met voorzieningen in De Baronie op korte afstand. Het gebied leent zich voor de bouw van appartementen. Infrastructuur is al aanwezig en op reeds verharde terreinen zoals locatie Hoogvliet zijn tijdelijke woningen eenvoudiger en sneller realiseerbaar dan in een weiland. Het deelgebied “Halte West” is een al jaren grotendeels leegstaand terrein.
De genoemde nadelen ligging ten opzichte van het spoor en N11 zijn niet relevant. In Alphen Stad vindt volop woningbouw langs het spoor plaats en de N11 is ook geen belemmering voor de bouw van Burggooi. Verder zal de gasleiding op termijn irrelevant worden en vormt de gasleiding blijkbaar geen probleem voor woningbouw bij Zwammerdam. Nu het Hoogheemraadschap Rijnland voornemens is één waterzuiveringsinstallatie voor Alphen aan den Rijn te realiseren zou de huidige waterzuiveringsinstallatie met bijbehorende geurcontour in de toekomst kunnen verdwijnen.
Op dit moment loopt er nog een onderzoek bij Holland Rijnland naar de behoefte aan
bedrijventerreinen. Daarom zouden deze deelgebieden niet nu al definitief moeten worden uitgesloten.
De Raad en het college steunden het voorstel van de PvdA en GroenLinks.