1,6 miljoen extra voor een monument?

8 oktober 2019

Al een tijd staat de toekomst van het oude gemeentehuis van Boskoop (Rijksmonument) op de agenda van de gemeente. Voormalig gemeente Boskoop had het verkocht om er appartementen in te laten bouwen. Nadat bleek dat dit de monumentale status teveel zou aanpassen is de verkoop ongedaan gemaakt. Na een tijd is besloten dat in het nieuwere gedeelte het Coenecoop College zou gaan en het monumentale gedeelte zou aangepast worden voor de Boskoopse bibliotheek. Kosten 2,6 miljoen euro. Nadat de aanbesteding was gedaan voor het monumentale gedeelte bleek dat de kosten 1,6 miljoen hoger zouden uitvallen. De verklaring van het college van B&W: de situatie van gemeentehuis was niet goed bekend en er waren dus meerkosten om het goed op te knappen en de prijsstijging in de bouw zijn op dit moment substantieel.

Beide redenen geven een inzicht in een dieper gelegen probleem bij de gemeente. De afdeling vastgoed is niet voldoende instaat om een goede inschatting te maken van kosten en houden geen of onvoldoende rekening met externe factoren. Om een voorbeeld te geven, bij de aanbesteding van het gemeentehuis was er maar zeer summier gekeken naar de mogelijkheden van subsidies om de kosten te drukken. Ook de prijsstijging van bouwkosten werden verklaard met een screenshot van een teletekst pagina. Te vaak is de gemeenteraad de afgelopen maanden geconfronteerd met tegenvallers in de vastgoed portefeuille zonder een gedegen onderbouwing.

Ondanks bovenstaande hebben we toch ingestemd met het extra geld voor de aanpassing van het gemeentehuis in Boskoop. Simpelweg omdat dit een belofte is geweest aan de inwoners van Boskoop om het monument te behouden. Maar voor de PvdA fractie is de maat nu wel vol.