Door op 5 augustus 2015

Verklaring hijs ongeluk Brugdek Koningin Juliana brug

2220214De ramp had nog veel groter kunnen zijn als er ook nog doden en gewonden zouden zijn te betreuren bij dit vreselijke ongeval. Dat is ons gelukkig bespaard gebleven. Hoewel wij niet uit het oog moeten verliezen dat het drama voor de bewoners en winkeliers enorm is.
Net zoals iedereen vraagt de PvdA zich ook af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Toch doen wij niet mee met speculaties en oordelen op basis van verhalen in de media. De prioriteit ligt nu bij het helpen van de mensen die zijn getroffen, er moet duidelijkheid komen hoe het voor ieder individueel geval verder moet. En de ontstane ravage moet worden opgeruimd.
Dan verwachten wij een diepgaand en grondig onderzoek naar de oorzaak van dit ongeluk Zijn de wettelijke eisen in acht genomen? Zijn er onnodige risico’s genomen in deze situatie? Is er voldaan aan het vooraf opgestelde veiligheidsplan? Dit zijn een aantal vragen die opkomen bij de PvdA fractie.
Het is niet voor het eerst dat het woord onderzoek en Koningin Juliana brug in een zin wordt gebruikt. Alphen aan den Rijn is al eerder aan een ramp ontsnapt met deze brug. De technische staat van de brug was ondanks onderhouds programma’s ver onder de maat en zelfs gevaarlijk te noemen omdat de contragewichten af konden breken bij het open gaan. De brug mocht niet meer open en de contragewichten moesten worden gestut totdat het brugdek gerepareerd was. Er is onderzoek
gedaan door twee professoren van de TU Delft naar de project aanpak, het onderhoud en de staat van de brug. Wij zijn benieuwd wat met de aanbevelingen is gedaan van dit rapport bij het opzetten van het plan waarbij delen zouden worden vervangen en hergebruikt.
E.F. ten Heuvelhof, F.S.K. Bijlaard, H.A.F. Schrier-Verheij. Evaluatie uitgebruikname Koningin Julianabrug. Inspectie- en raparatiegeschiedenis. Rapport in opdracht van Gemeenteraad en College B&W Gemeente Alphen a/d Rijn, jan. 2012, 32 p. + 4 bijlagen.